iLumen European Solar Challenge

iLumen European Solar Challenge

Het nieuwe, ambitieuze Solar team begon vol overgave aan de voorbereiding van  de Ilumen European Solar Challenge. We gaan voor een plaats in de top drie! De wedstrijd was zenuwslopend van het begin tot het einde. Na 24 uur racen zonder grote problemen hebben we dankzij onze goede strategie en wagen de twee plaats kunnen bemachtigen! Een prachtprestatie van het nieuwe team.

De wedstrijd.

De wedstrijd draait om méér dan de 24 uren race alleen. Een teampresentatie en snelheidstest dragen bij tot de finale uitslag van de wedstrijd. We gaven een goede presentatie en werden beloond met goede punten van de jury. In de snelheidstest presteerden we minder. Onze wagen, de Indupol one, is dan ook niet gemaakt om snel op te trekken. Hij is goed in lange afstand wedstrijden en heeft dit al meerdere malen bewezen.

Start!

De zon schijnt fel en laadt d.m.v. zonnepanelen onze batterij helemaal op. Bij de start staan de piloten van de verschillende teams één voor één met hun rug tegen de muur. Ze wachten op Minister Bart Tommelein die het startschot voor deze wedstrijd zal geven. Drie, twee, één, … De start is gegeven en de piloten lopen naar de zonnewagens. Na de eerste ronden rijden we op de vierde plaats. Onze strategie voor de komende uren is simpel. We willen pitstops zo veel mogelijk vermijden door onze banden optimaal te gebruiken. Rustig door de bochten gaan is de boodschap. Deze strategie blijkt te werken. We rijden op de derde plek net voor de nacht valt. Het is de eerste keer dat we ‘s nachts met onze zonnewagen rijden, een hele ervaring voor het ganse team. Tegen de ochtend hebben we er twee oplaadbeurten opzitten en rijden we nog steeds op de derde plek.

Strijd om de felbegeerde tweede plaats.

We komen steeds dichter bij de tweede plaats. Als we het laatste uur van de wedstrijd ingaan liggen we nog maar één minuut achter op het ThyssenKrupp SunRiser team van Bochum. We kiezen ervoor om het maximum uit de wagen te halen, zonder te weten of deze tactiek wat zou opbrengen. We maakten een goed onderbouwde gok dat het team van Bochum hun batterij bijna leeg was. Op een kwartier van het einde stonden we nog steeds niet dichter bij de tweede plek. Dit bleef zo tot 8 minuten van het einde. De ThyssenKrupp SunRiser komt in de pit. We verwachten een snelle pitstop of piloten wissel, maar het bleek iets anders te zijn. Ze hadden hun batterij leeg gereden net voor het einde van de wedstrijd. Dit gaf ons de kans om de tweede plek te veroveren. Het team slaakt een zucht van opluchting. We hebben het gehaald! We zijn vice Europees kampioen voor de komende twee jaar.

 

 

Webdesign by