Punch Two
Team 7

Punch Two<br><small><small> Team 7 </small></smal>

Onder het motto "inspiring innovation" gingen 21 ingenieursstudenten in juli 2016 van start met het ontwerpen van de zevende Belgische zonnewagen. Het nieuwe team was talrijker dan voorgaande teams en bestond voor het eerst uit zowel industriële als burgerlijk ingenieurs. Ze stoken hun ambities niet onder stoelen of banken, een eerste plaats op het wereldkampioenschap in Australië was het ultieme doel. Op het vorige WK eindigden de Belgen op slechts anderhalf uur van de winnaar en dat na 3021 km racen door de Outback. Uiteindelijk kwam de Punch 2 als 3e over de finish van de BWSC ‘17. Als kers op de taart sleepte het team de Technical Innovation Award in de wacht.

 

Bridgestone world Solar Challenge 2017

Kwalificatie

De kwalificatieronde werd gereden door professionele racepiloot Bert Longin.  42 zonnewagens verzamelden zich aan de start van het Hidden Valley circuit, met de Punch one als laatste in de rij. Alle teams kregen slechts één kans om de beste laptijd neer te zetten. Het Japanse team Nitech zette al gauw een zeer snelle tijd neer van 2:04 min. De topfavorieten kwamen niet in de buurt van deze tijd, regerend wereldkampioen Delft strandde op 10 seconden met een lap van 2:14 min. Punch 2 was de laatste die de tijd kon verbeteren. Bert Longin reed een fantastische ronde en finishte op 1 seconde voor Nitech met een rondetijd van 2 minuten en 3 seconden. Punch 2 mocht de volgende dag als eerste aan de 3021 km lange tocht dwars door de Australische outback beginnen.

 

Laptijden

Dag 1  

De eerste racedag verliep niet zoals het team gehoopt had. Punch 2 moest 5 wagens voorbij laten gaan na een droomstart in polepositie. De eerste uren van de race verliepen nochtans zeer goed. Voor een tijdje kon de Punch 2 het tempo bepalen en nek aan nek racen met de top teams. Tot het noodlot toesloeg: de volgwagen merkte een abnormaal hoog verbruik op en besloot om een controle stop te houden. Al snel werd duidelijk dat er iets sleepte tegen het achterwiel, een tegenslag die na 15 minuten opgelost was. Om 5 uur stoppen alle wagens met rijden en Punch 2 hing op dit moment zesde. Dit was een domper voor het team, maar het team verloor de motivatie niet: de race was nog maar net begonnen en de Punch 2 was klaar voor een  inhaalrace.

Dag 2

Dag 2 begon onder een stralende zon, maar in de namiddag kwam er zware bewolking opzetten. Dit had een grote invloed op het verdere verloop van de racedag, omdat alle teams genoodzaakt waren hun snelheid te verlagen. Gelukkig is het team hierop voorbereid, er rijdt zelfs een belgische weerman mee in het konvooi.  Zijn weersvoorspellingen werden op de voet gevolgd en de snelheid van de zonnewagen dusdanig aangepast. Punch 2 reed met een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur, iets sneller dan het team Western Sydney. In de late namiddag kwamen de twee teams op een zucht van elkaar en Punch 2 voerde vlak voor het einde van de racedag een vlot inhaal manoeuvre uit. Dag 2 eindigde op een vijfde plaats.  

Dag 3

Op dag 3 verslechterde het weer. Alle teams reden nu nog trager, en haalden maar net een snelheid van 70 kilometer per uur. De race strategie werd hierdoor nog belangrijker. De traagste wagens dreigen zelfs volledig stil te vallen omdat de bewolking in het achterste gedeelte van de race nog dichter was. In de namiddag kon Punch 2 meer snelheid maken dan de teams voor haar. We hadden geanticipeerd op slechter weer en hadden daardoor spaarzamer gereden de dag voordien. Punch 2 naderde de vierde plek, toen nog in handen van het Japanse team Tokai dat op 8 minuten voorsprong reed. Na het opzetten van het kamp gingen enkele teamleden een kijkje nemen in het kamp van de Japanners dat slechts 3 kilometer verder lag. Ze verwachtten duidelijk een vroeg inhaalmanoeuvre de volgende dag. Dag 4 beloofde zenuwslopend te worden.

Dag 4

Het team werd wakker na een kletsnatte nacht. Er was een lichte storm over de woestijn getrokken waardoor er tenten ingestort waren of onder water stonden. Bovendien was de vrachtwagen vast komen te zitten in de modder. Het team was klaarwakker nadat de vrachtwagen met man en macht uit de modderpoel bevrijd werd. Veel tijd was er niet om hierbij stil te staan: de Japanners van Tokai overnachten slechts 3 km verder, ongetwijfeld in dezelfde plas. Gelukkig had de Punch 2 geen schade opgelopen door de storm en kon er vlot gestart worden om 8 uur ‘s ochtends. Tokai werd probleemloos ingehaald in de vroege voormiddag. Het Japanse team besloot om nog één keer haasje over te doen voordat de Punch 2 hen voor goed achter zich kon laten. Punch 2 reed nu op de vierde plaats en naderde Twente en Michigan. Op dat moment reed het Nederlandse team Delft op de eerste plaats, anderhalf uur voor Michigan. In de namiddag stak er een zeer felle zijwind op, waardoor de zonnewagens het soms moeilijk kregen. Zware windstoten hebben een grotere impact op zonnewagens door het lage gewicht. Gelukkig kon Jasper ten alle tijde de controle over de wagen behouden.  

Toen Twente bijna in zicht was merkte de volgwagen plots een platte band op. Deze werd gelukkig in enkele minuten vervangen waardoor Punch 2 al gauw zijn jacht op Twente kon verderzetten. Rond 4 uur was de derde plaats binnen handbereik. Twente werd ingehaald en het team zette kamp op als derde in de race en dat op het einde van de voorlaatste dag.

Dag 5

Dag 5, de laatste dag. Zowel twente als Tokai zaten de Punch 2 op de hielen, maar twente viel snel weg door een straftijd van een half uur. Tokai bleef nog akelig dicht achter Punch 2 hangen, maar kon ons niet meer inhalen. In het heetst van de strijd was er zelfs geen tijd om te tanken, waardoor de brains - de volgwagen van de zonnewagen - dreigde stil te vallen voor de finish. Gelukkig haalde de brains het nipt en konden we rekenen op de vriendelijke japanners om de onmisbare  volgwagen bij te tanken. Michigan eindigde tweede op twintig minuten voor Punch 2. Delft won de race met een verbluffende 2 uur voorsprong op de rest. Zoals de traditie het voorschrijft kon  het team even afkoelen in de fontein aan de finish. Het Belgische team was dolenthousiast met het behalen van de bronzen medaille.

Innovatieprijs

Naast de wereldbeker zijn er ook nog andere prijzen te winnen tijdens de slotceremonie van de Bridgestone World Solar Challenge 2017. Onze slogan “Inspiring Innovation” verklapte dat we al vanaf het begin van de design periode als doel hadden gesteld een innovatieve wagen te bouwen. Ons mechanisch Geneva stuursysteem aangevuld met een mechanisch-elektronisch systeem om de wagen te laten “zeilen” op de weg kon de jury overtuigen. Naast een derde plek sleepten we op het einde de innovatieprijs ook nog in de wacht. Het team was laaiend enthousiast en blikt terug op een geslaagde wedstrijd.

 

 

 

Webdesign by