Interview 7: Lander Hollevoet & Adriaan Buntinx

Interview 7: Lander Hollevoet & Adriaan Buntinx

Een nieuwe week, een nieuw interview. Deze week is het de beurt aan Lander en Adriaan. Zij zijn verantwoordelijk voor de productie van de wagen en alle logistiek die daar bij komt zien. Ze leggen in hun interview wat meer uit over de gebruikte carbonvezels, het testen van hun simulaties en hoe de nieuwe regels van de Bridgestone World Solar Challenge de vorm van de wagen zullen beïnvloeden.

 

Heren, welkom. Adriaan, jij doet alvast Elektromechanica zoals een groot deel van het Punch Powertrain Solar Team?

 

Adriaan: Klopt.

 

Lander: Ik heb een iets andere achtergrond. Ik ben namelijk burgerlijk ingenieur van opleiding.

 

Hoe komt een burgerlijk ingenieur bij het Solar Team terecht?

 

Lander: Om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat ik in de fakbar van de pyschologen en industrieel ingenieurs werd aangesproken met de vraag of het Solar Team niets voor mij zou zijn. Ik had al wel gehoord van dit project, maar wist niet dat burgerlijk ingenieurs zich hier ook voor konden inschrijven. Toen ik hoorde dat dit weldegelijk mogelijk is heb ik niet geaarzeld om mijn CV in te dienen. Na veel sollicitatiegesprekken werd ik de eerste burgerlijk ingenieur die ooit deel mocht uitmaken van het Solar Team.

 

Hoe kwam jij in contact met het Solar Team, Adriaan?

 

Adriaan: Bij mij ging dit zoals bij vele andere teamleden die Elektromechanica gedaan hadden. Campus Groep T komt veel naar buiten met het Solar Team en de zonnewagen staat ook vaak in het atrium. In het begin dacht ik niet dat ik geselecteerd kon worden om deel te nemen aan het Solar Team, omdat ik ervan overtuigd was dat ik in het verkeerde jaar zat. Enkele maanden vooraleer ik afstudeerde vertelde de vorige teamleider me dat ik ook voor één jaar kon solliciteren binnen het Solar Team. Voor mij leek dit de ideale stap tussen studeren en werken, ik heb dan ook niet lang gewacht om te appliqueren voor de functie.

 

Heb jij ook bewust gekozen voor de functie productie?

 

Adriaan: Niet echt, ik heb eerst gesolliciteerd op zowat alle technische functies waar ook een zeker deel van management bij zat. Toch vonden de alumni dat ik met mijn profiel het best bij productie zou passen. En uiteindelijk klopt dit wel.

 

Wat houdt de functie in?

 

Lander: Zoals de naam reeds zegt houden wij ons dus bezig met de volledige productie van de buitenkant van de wagen. Dit is als het ware de huls waar dan alle andere componenten zoals het zonnepaneel, de motor en de ophanging op bevestigd zullen worden.

 

Van de mensen van de afdeling Aerodynamics hebben we gehoord dat de regels sterk veranderd zijn dit jaar. Heeft dit enige invloed gehad op jullie functie?

 

Adriaan: Voor onze functie is dit niet echt van belang. Het beïnvloede vooral de teamleden die verantwoordelijk zijn voor innovatie en aerodynamica. Wij moeten ervoor zorgen dat hun plan ook in de realiteit haalbaar is en daar kan het schoentje soms wel eens wringen. Daarom is het goed om nauw in contact te staan met alle afdelingen zodat alles vlot kan verlopen.

 

Lander: Ik ben naast mijn functie binnen productie ook actief binnen het innovatie departement. Een verschil met de vorige jaren is dat we nu met twee mensen verantwoordelijk zijn voor de productie van de volgende zonnewagen i.p.v. één.

 

Hoe begin je aan zo een uitdaging?

 

Lander: We zijn begonnen met onze oud-teamleden en productiepartners te contacteren.  Van onze alumni leerden we wat er fout zou kunnen gaan, waardoor we ons model verder konden optimaliseren. Van onze partners leerden we dat er soms veel andere technieken bestaan dan diegene die wij reeds aangeleerd hebben gekregen.

 

Adriaan: In een volgende stap kijken we dan welk type carbon we gaan gebruiken om de buitenkant van de zonnewagen te maken. Daarom zijn we de eerste maanden bezig met het onderzoeken van alle nieuwe ontwikkelingen en trends op vlak van carbonvezels. Vanaf dan beginnen we ook met elk type carbonvezel dan ook uitvoerig te testen.

 

Wat is belangrijk bij het kiezen van de juiste carbonvezel?

 

Lander: Belangrijk zijn gewicht en stijfheid. Voor de zonnewagen moet alles zo licht mogelijk zijn om zo efficiënt mogelijk te rijden.

 

Adriaan: Klopt, onderdelen die niet stijf genoeg zijn kunnen beginnen te wapperen, wat op zijn beurt dan weer de aerodynamica van de wagen vermindert.

 

Lander: en uiteindelijk is het ook een kwestie van de vezel te kiezen die de juiste prijs/kwaliteit verhouding heeft aangezien we nog steeds op het budget moeten letten.

 

Hoe bevalt de hele ervaring jullie tot nu toe?

 

Adriaan: Ik zie dit als een perfecte overgang tussen de universiteit en het bedrijfsleven. Je doet in een zeer korte tijd enorm veel ervaring op waarvoor je anders ettelijke jaren zou  moeten werken. Dit hebben we ook te danken aan onze partners, die ons goed begeleiden.

 

Lander: Zeker weten! Iedereen van ons ziet het Solar Team als een klein bedrijf. Dat zorgt voor een geweldige sfeer binnen ons team: je werkt samen met gemotiveerde mensen naar een gemeenschappelijk doel toe.

 

Dat is duidelijk, bedankt voor het interview heren!

Webdesign by