Kobe Vandeven en Martijn Schaeken

Kobe Vandeven en Martijn Schaeken

Het derde interview is een dubbelinterview met een deel van het team dat zich fulltime bezighoudt met de mechanische systemen van de nieuwe zonnewagen, Kobe Vandeven en Martijn Schaeken. Zo leren we dat theorie vaak verschilt van de praktijk, dat je snel van een autonome boot kan overgaan naar een zonnewagen en dat het een voordeel kan zijn om gaten te boren in sommige onderdelen van de wagen.

Kobe en Martijn, voor het team van Mechanical Systems is men bij het Solar Team op zoek gegaan naar geschikte kandidaten binnen elektromechanica. Ook al hebben jullie dezelfde achtergrond, toch zijn er subtiele verschillen tussen jullie twee.

Kobe: Klopt, ik zit op dit moment in mijn laatste jaar Elektromechanica aan Campus Groep T. Vanwege het Solar Team wordt mijn laatste masterjaar eigenlijk gesplitst over twee jaar, zodat ik mijn vakken op school kan spreiden. Hierdoor heb ik meer tijd om te werken aan de nieuwe zonnewagen.

Martijn: Voor mij ligt het natuurlijk net iets anders. Ik studeerde ook Elektromechanica aan Campus Groep T, maar ik heb mijn master vorig jaar al behaald. Ik koos ervoor om een postgraduaat “Innoverend Ondernemen” te doen en ben zo bij het Solar Team beland.

Hadden jullie al in het begin in gedachten dat jullie deel zouden uitmaken van het Solar Team?

Martijn: Voor mij kwam dit pas in mijn laatste jaar. Tijdens mijn masterjaar was ik voor mijn thesis bezig om een boot te maken die autonoom kon varen. Een zeer praktisch project waarbij ik de handen uit de mouwen kon steken. Tijdens dit project kreeg ik  het Solar Team in het oog en groeide mijn interesse om deel te nemen aan dit uniek project.

Kobe: Ik had al van in het begin het Solar Team wat in het oog gehouden, maar had nooit in gedachten dat ik me er kandidaat voor zou stellen. Net als Martijn kwam dit pas in mijn laatste jaar meer naar boven aangezien ik dan ook een stage moest doen bij een bedrijf. Ik had interesse in de stage, maar vond het spijtig dat je tijdens je stage eigenlijk een theoretisch model maakt dat je nooit praktisch uit zal werken. Bij het Solar Team lag dit volledig anders, hier kan je een project van A tot Z vervolledigen, gaande van de technische tekening of model tot de uiteindelijke zonnewagen. Dat je ten slotte met de zonnewagen deelneemt aan wedstrijden over heel de wereld, is een leuke extra.

Je haalt de theoretische kant aan Kobe. Is dat iets wat ook belangrijk voor je was?

Kobe: Toch wel. Vaak moeten we tijdens onze Bachelor of Master bepaalde technische tekeningen maken. Ik vond het altijd spijtig dat je dan die tekening maakte, maar dat er verder niets meer werd mee gedaan. Dat is bij het Solar Team nu wel anders. Ik ben nu meer gemotiveerd om hier veel aandacht aan te besteden, omdat je weet dat het onderdeel ook effectief gemaakt zal worden.

Martijn: En zo kunnen we nog eens de handen uit de mouwen steken (lacht)

Was de vacature voor Mechanical Systems jullie eerste keuze?

Martijn: Voor mij in ieder geval wel. Deze functie laat je toe om zowel de theoretische kant als de praktische uitvoering te kunnen doen.

Kobe: Ik had eigenlijk niet echt een eerste keus aangezien ik me kandidaat gesteld had voor verschillende functies. Het vorige team plaatste me dan bij Mechanical Systems terwijl ik persoonlijk eerder liever bij Aerodynamica had gezeten. Toen ze de functie meer en meer omschreven, leek Mechanical Systems me toch de juiste keuze, zeker aangezien we toch zeer nauw samenwerken met de mensen van Aerodynamica gedurende het hele proces.

Om over samenwerking gesproken, Mechanical Systems is eigenlijk een team binnen het grote Solar Team. Kenden jullie elkaar al voor het Solar Team?

Martijn: Nee, aangezien ik een jaar hoger zat dan Kobe hadden we elkaar nog niet ontmoet.

Kobe: Dat is ook weer een van de voordelen van het Solar Team, je leert nieuwe mensen kennen met andere kennis en andere ervaringen. Zeker binnen Mechanical Systems is het handig dat je bepaalde ideeën of concepten kan aftoesten bij elkaar. We merken dat andere ideeën het oorspronkelijke concept vaak verbeteren.

Hoe verloop de samenwerking tussen jullie twee? Nog geen hoogoplopende discussies gehad?

Martijn: Nee hoor. Dat is een van de sterktes van het team. Door de uitgebreide selectieprocedure die gebeurd is om ons team samen te stellen, is de kans op hooglopende discussies sterk gedaald. Ze kijken niet alleen naar je vaardigheden maar ook naar je soft skills en je karakter. Zo proberen ze dan ook een team samen te brengen dat qua mentaliteit en karakter op één lijn zit.

Kobe: Het vorige team heeft in het begin ook actief gewerkt aan de groepssfeer binnen ons team. Zo was er een teambuiding weekend zodat het nieuwe team elkaar beter kon leren kennen. Daarnaast konden we door samen te werken met oud-teamleden een deel van hun teamspirit en samenhorigheid overnemen, want die is echt besmettelijk (lacht).

Wat houdt Mechanical Systems in?

Kobe: Kort samengevat houden wij ons bezig met, zoals de naam al zegt, de mechanische systemen van de wagen. De belangrijkste focus hierbij zijn dan de ophanging, het stuursysteem en de remmen. Hiervoor werken we in de eerste plaats samen met de afdeling Aerodynamica die ons toont welke ruimte we hebben voor deze onderdelen te maken. Vanaf we dit weten beginnen we op de computer modellen te maken van de onderdelen en contacteren we leveranciers en frezers die ons kunnen helpen bij het samenstellen van deze onderdelen.

Wat zijn daarbij de belangrijkste vereisten?

Martijn: Alles moet klein en licht zijn! We proberen de wagen en alle onderdelen in deze wagen zo efficiënt mogelijk te maken. Dit is ook vaak het verschil dat de zonnewagen heeft met andere wagens. Traditionele auto’s hebben massieve onderdelen gemaakt uit staal, terwijl wij lichte materialen zoals aluminium en carbon gebruiken. Bovenop onderzoeken we de verschillende manieren om de onderdelen nog lichter te maken. Zo kan het zijn dat we express gaten maken als we zien dat de stevigheid behouden blijft en het gewicht daalt.

Elke beslissing is daarom dan ook een teambeslissing neem ik aan?

Kobe: Zeker. Het gewicht van de wagen is een prioriteit over alle departementen heen, je wil altijd met de lichtste wagen aan de start staan van de Bridgestone World Solar Challenge. Zo moet je ook altijd alle initiatieven die je neemt kunnen rechtvaardigen op de teammeeting. Je kan niet zomaar in alle onderdelen gaten boren om gewicht te besparen aangezien het dan kan zijn dat je het moeilijker maakt voor andere departementen om hun job te doen.

 

Wat zijn de belangrijkste dingen die jullie uit dit avontuur zullen overhouden?

Kobe: Niets vanzelfsprekend nemen en altijd luisteren naar mensen met meer ervaring dan jou. Vaak kan iets perfect kloppen op een gesimuleerd theoretisch model, maar draait het in praktijk volledig anders uit. Zo kan het zijn dat je bij de frezers komt om een bepaald stuk te laten frezen, maar dat zij met hun ervaring laten weten dat je het beter op een andere manier zou doen dan je geleerd hebt. Uit deze nauwe samenwerking met onze partners, halen we een groot voordeel. Daarnaast leer je ook al immens veel bij van de oud teamleden die je nog steeds begeleiden gedurende het hele proces.

Wie zien jullie als de grote concurrenten tijdens de Solar Challenge?

Kobe: Er zijn veel goede teams, zo was het team van Hongarije dat vorig jaar voor de eerste keer deelnam enorm sterk. Ze waren in hun eerste jaar al direct aanwezig. Volgens mij gaan zij iedereen nog kunnen verrassen.

Martijn: Hopelijk wordt het een echte “Strijd der Lage Landen”, met ons tegen TU Delft en Universiteit Twente.

En waar eindigt het Solar Team?

(In koor) Eerste plaats!

 

Webshop by