Michael Faes & Niels Hawinkel

Michael Faes & Niels Hawinkel

Een nieuwe week, een nieuw interview! Deze keer praten we met het Aerodynamica team van het Punch Powertrain Solar Team dat bestaat uit Niels en Michael. Zij vertellen vandaag meer over CAD modellen, windtunnels, het been stijf houden in het Solar Team en hoe de zonnewagen een opstap kan zijn naar Formule 1.

 

Heren, in tegenstelling met andere teamleden kan ik bij jullie zeggen dat jullie voor een deel al bij het vorige Solar Team hoorden?

 

Michael: Klopt, dat is vooral door onze thesis.

 

Je zegt onze thesis?

 

Niels: Ja, Michael en ik werken als sinds ons eerste jaar Elektromechanika samen aan al onze groepsprojecten dus we dachten dat we dit maar even goed konden doorzetten naar onze thesis.

 

Michael: Deze had dan ook betrekking op de aerodynamica van de wagen van het vorige Solar Team. Dit was vooral omdat thesissen bij ons vaak over iets abstracts gedaan worden terwijl wij net liever iets tastbaarders bestudeerden en een project echt van A tot Z op te volgen. Onze promotor liet ons weten dat we gerust over de aerodynamica van de zonnewagen van het vorige team onze thesis konden doen. Vandaar dat we al reeds in contact stonden met het vorige team.

 

Dus de stap om deel te nemen was snel gezet?

 

Michael: Je ziet die wagen vaak in het atrium van Groep T staan, maar ik was er tot mijn thesis eigenlijk nog niet echt mee bezig om deel te nemen aan het team. Het was toen ik gedurende mijn thesis nauwer in contact stond met het team dat de interesse er echt begon te komen om deel te nemen. De grootste motivatie was nu eindelijk eens een project van A tot Z te kunnen vervolledigen.

 

Niels: Bij mij was de keuze heel snel gemaakt. Ik had reeds als doel om te werken in sectoren waarbij aerodynamica echt belangrijk is, zoals luchtvaart of het liefst nog te werken bij een Formule 1 team. Het Solar Team leek me dan ook de perfecte manier om voor deze sectoren reeds wat ervaring op te doen alvorens te beginnen solliciteren.

 

Op vlak van solliciteren van het team was het dan ook echt “aerodynamica of niets?”

 

Samen: JA!

 

Ok duidelijk! Hoe beginnen jullie met het A tot Z verhaal van de zonnewagen?

 

Niels: Het eerste wat steeds gedaan wordt is een overgangsfase tussen de twee teams. Samen met de mensen van aerodynamica van het vorige team bespreken we dan hoe zij te werk zijn gegaan, wat voor hen de uitdagingen waren en wat er tijdens de race boven kwam dat kon verbeterd worden qua aerodynamica.

 

Michael: Daarnaast spreken we ook ons netwerk aan van sponsors en professoren om zoveel mogelijk informatie in te winnen alvorens we beginnen aan het ontwikkelen van het model van de nieuwe wagen. Daarnaast zijn de regels dit jaar veranderd. Dit moet je ook in het achterhoofd houden bij het maken van het model.

 

Hoe beïnvloeden die veranderde regels de wagens en de race?

 

Niels: Het komt er op neer dat het zonnepaneel een pak kleiner is. Dit zorgt ervoor dat de teams veel meer vrijheid krijgen in de vormgeving van hun wagens. Terwijl teams vroeger de wagen rond het zonnepaneel bouwden is het nu eigenlijk omgekeerd. Dit zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat er veel meer verschil te zien zal zijn in de wagens bij de race. Vorig jaar zag je bijvoorbeeld dat er heel veel wagens bijna identiek waren.

 

En van die wagen maken jullie dan eerst een CAD model?

 

Michael: Zeg maar modellen, we hebben samen meer dan 500 simulaties doorlopen. Je begint altijd met een basismodel waar je dan bepaalde simulaties op laat lopen. Hierdoor moeten er opnieuw aanpassingen gedaan worden waarbij de CAD tekening opnieuw uitgetekend moet worden en het hele proces opnieuw begint.

 

Niels: Daarnaast zijn er ook de verschillende vragen van de collega’s die een bepaald onderdeel hebben dat niet in de wagen past waardoor de voorzien ruimte voor dat specifieke onderdeel hertekend moet worden, wat op zijn beurt weer betekent dat het CAD-model hertekend moet worden.

 

Dat is vaak een discussiepunt heb ik reeds gehoord van andere teamleden.

 

Niels: Inderdaad, vaak geven wij aan de verschillende afdelingen door welke ruimte ze krijgen om hun hun onderdelen in te plaatsen. Vaak kan het dan zijn dat deze onvoldoende is voor het onderdeel dat ze moeten plaatsen. Op dat moment kunnen er discussies ontstaan natuurlijk.

 

Michael: Op dat moment is het een kwestie van geven en nemen zoeken we naar een compromis. Soms lukt dit, maar op de meeste momenten kunnen we gewoon geen andere ruimte geven en moet de afdeling eens creatief uit de hoek te komen om alles te laten lukken. Als het wel lukt om een compromis te bereiken, dan gaan we natuurlijk terug naar de tekentafel.

 

Wat gebeurt er als de wagen er is?

 

Michael: De volgende stap is de finale wagen in de windtunnel plaatsen. Door de windtunneltest kunnen we zien of er enige imperfecties zijn die nog verder moeten weggewerkt worden.

 

Niels: Daarnaast leer je op dat moment wel dat er een kloof is tussen theorie en praktijk. Het is niet omdat een CAD model die simulaties goed doorstaat dat de echt wagen in de windtunnel 100% identiek zal reageren. Je probeert dit zo goed mogelijk te benaderen zodat er na de windtunnel slechts kleine retouches nodig zijn om hem zo aerodynamisch mogelijk te maken.

 

Hoe evalueren jullie de tijd tot nu toe bij het Solar Team?

 

Michael: Voor mij is het tot nu toe al een enorm leuke en vooral ook leerrijke ervaring geweest. Waar ze op Groep T onze hard skills ontwikkelen leren we in het Solar Team ook onze soft skills ontwikkelen. Hier leer je echt tegen een deadline werken, in team te werken en om te gaan met de verschillende persoonlijkheden in een team.

 

Niels: Klopt! Daarnaast kom je ook terecht in een volledig netwerk van mensen die je enorm veel dingen bijleren op korte tijd, gaande van oud-teamleden, professoren, sponsors en leveranciers. Op een zeer korte tijd krijg je een enorme hoeveelheid aan kennis voorgeschoteld. Daarnaast is het natuurlijk altijd een mooie praktijkervaring die we als teamlid op ons CV kunnen schrijven als we zouden verdergaan in de sector waar we nu in werken.

 

Dus dit is reeds een spontane sollicitatie voor de verschillende Formule 1 teams?

 

Samen: Sowieso!

 

En hoeveelste wordt het Punch Powertrain Solar Team?

 

Samen: EERSTE!

Webshop by