03 juli 2019

Extra informatie over de BluePoint

De BluePoint is de achtste Belgische zonnewagen. De wagen werd in exact één jaar tijd gebouwd door een team van negentien studenten van de KU Leuven. Het Solar Team combineert de meest innovatieve technologieën in de bedrijfswereld met een stevige dosis passie, en maakt hiermee een gooi naar de eerste plaats in het wereldkampioenschap voor zonnewagens. 

De nieuwe zonnewagen lijkt in veel opzichten op haar voorganger, Punch 2. Deze wagen finishte in 2017 derde op het wereldkampioenschap in Australië en eerste op de meest extreme race in Chili in 2018. Door op alle vlakken buiten veiligheid de limieten op te zoeken, is het team er in geslaagd om een snellere en efficiëntere zonnewagen te maken.

Eigen zonnepaneel

Het Agoria Solar Team maakte dit jaar voor de eerste keer zelf het zonnepaneel. In het verleden werd dit volledig geproduceerd door een partner. Er zijn drie grote redenen waarom het team besloot om het proces zelf onder handen te nemen. Ten eerste is het als studententeam een streefdoel om zoveel mogelijk componenten zelf te ontwikkelen en te produceren. De ingenieursstudenten zijn steeds nieuwsgierig naar de werking van technologieën en willen deze zelf ook beter kunnen begrijpen.  In de tweede plaats gelooft het Solar Team ook dat de efficiëntie van het zonnepaneel nog verder verhoogd kan worden wanneer ze hierin blijven innoveren. Ten derde brengt het zelf produceren van het zonnepaneel ook een kostenbesparing met zich mee. 

Tot het uiterste

Hoewel de oppervlakte van het zonnepaneel even groot is als bij haar voorganger, is de nieuwe wagen wel significant smaller. Niet alleen is er minder ruimte voor het batterijpakket en de ophanging, ook de piloten hebben minder bewegingsruimte. De plaats voorzien voor de piloten is zo klein, dat slechts vier van de negentien teamleden in de wagen passen. De beperkende factoren zijn voornamelijk de lengte van de piloot, maar ook de breedte van de schouders en de heupen. Een smallere wagen heeft minder luchtwrijving en is dus efficiënter.

Voorbereidingen voor de race

Zelfs met een perfecte zonnewagen is de eerste plaats op het wereldkampioenschap niet gegarandeerd. Tijdens de race kan veel tijd verloren gaan door slechte communicatie of trage handelingen, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een platte band. Om het team zo goed mogelijk voor te bereiden voor de uitdagingen tijdens de race, worden er simulatiedagen georganiseerd in België. Bij deze race-simulaties traint het team op de extreme omstandigheden en obstakels van de Australische outback en kamperen ze net zoals tijdens de wedstrijd in tenten. Hierbij wordt het team begeleid door Solar Team alumni.

Webshop by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x