Team & missie

20 studenten vormen de basis van het Punch Powertrain Solar Team. Ze hebben vijftien maanden voor het ontwerp en de bouw van de volgende zonnewagen, om deel te nemen aan de Bridgestone World Solar Challenge van 2019, het wereldkampioenschap voor zonnewagens.

Het team

De moderne mens heeft nood aan vervoer. Transportsystemen hebben een beduidende impact op het milieu en dragen bij aan 20% tot 25% van de energieconsumptie en CO2-uitstoot in de wereld. Dit is niet duurzaam: fundamentele veranderingen zijn noodzakelijk. Als een jong, getalenteerd team, gewapend met enthousiasme en...

Lees meer

Willem-Jan Claes

TEAM MANAGER
De leiding nemen over een jong getalenteerd team, gewapend met enthousiasme en wilde plannen, is een fantastische kans voor mij. De volgende 15 maanden zullen we een zonnewagen bouwen die in staat is om te concurreren met zonnewagens van enkele van de grootste universiteiten van over de...

Lees meer

Ine Verhaeren

HEAD OF MARKETING, BUSINESS RELATIONS & FINANCE
Ik ben altijd al een persoon geweest die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Hoe uitdagender, hoe interessanter. Ik hou ervan om een stap te zetten in het onbekende en me 100% in te zetten voor een project waar ik in geloof en als dat dan ook in een...

Lees meer

Louis David

HEAD OF ENERGY & ELECTRICAL ENGINEER
Als afgestudeerd Industrieel Ingenieur Elektrotechniek en Automatisering ben ik zeer geïnteresseerd in elektrische aandrijftechnieken. Als verantwoordelijke van de motor en motorcontroller van de zonnewagen, vervul ik de functie waarvan ik al jaren van droomde. Binnen...

Lees meer

Philip Gepts

HEAD OF MECHANICS & COMPOSITES ENGINEER
In een tijdperk waar technologische uitdagingen de toekomst sturen, ben ik ervan overtuigd dat een gezonde mix van 20 capabele ingenieursstudenten en afgestudeerden elkaars innoverend denken kunnen stimuleren. Dit is nodig is om te bouwen naar een duurzame toekomst...

Lees meer

Yante Van Ham

External Communications
External communications, beter bekend als Public Relations (maar dat klinkt toch nét iets minder chic), vereist geen technische voorkennis. Iedereen dat een zin kan schrijven, kan iets posten op Facebook of Twitter. Als je weet hoe woorden werken, kan je sociale media gebruiken...

Lees meer

Cédric Robert

BUSINESS RELATIONS
Als ingenieurs passen we onze technische expertise toe op diverse vlakken, dit waren voor mij vooral chemische toepassingen gedurende mijn studies. Aangezien ik de komende 15 maanden verantwoordelijk ben voor de Bedrijvenrelaties, zou ik graag mijn communicatieve skills verder...

Lees meer

Seppe Declerck

EVENTS & LOGISTICS
Als verantwoordelijke voor evenementen en logistiek is mijn takenpakket zeer gevarieerd. Op vlak van evenementen is het mijn taak om ervoor te zorgen dat op de netwerkevenementen plezier en werk gecombineerd worden en dat de partners de kans krijgen om het gepassioneerde team te leren...

Lees meer

Inge Habets

COMPOSITES ENGINEER
Als afgestudeerd bouwkundig ingenieur heb ik tijdens mijn opleiding veel geleerd over het bouwen van wegen, bruggen en tunnels, maar weinig over het bouwen van auto's. Het inzetten op duurzame technologieën vind ik persoonlijk erg belangrijk. Het bouwen van grote windmolenparken op...

Lees meer

Cedric D'Haeyer

COMPOSITES ENGINEER
Al van kindsbeen af ben ik geboeid door alles wat met techniek te maken heeft. Tijdens de Openlesdagen is de demonstratie van de zonnewagen de doorslaggevende factor geweest om voor KU Leuven te kiezen. Het lag dan ook voor de hand om een studierichting te kiezen die me...

Lees meer

Stijn Govaerts

DATA ENGINEER
Als Data Engineer ben ik voornamelijk verantwoordelijk voor de low voltage ("intelligente") elektronica in onze wagen. Daarnaast zorg ik ervoor dat het team kan rekenen op een betrouwbare IT-infrastructuur om zo een goede workflow te garanderen. Na het behalen van mijn Bachelor in de...

Lees meer

Bas De Vadder

DATA ENGINEER
Als student Industrieel Ingenieur Elektronica sta ik in voor de monitoring van de wagen en werk ik samen met onze strateeg, Dries. Praktisch betekent monitoring & strategie dat we de wagen moeten opvolgen en zo alles wat er gedurende de race in de wagen gebeurt moeten visualiseren. Zo...

Lees meer

Nelis Geurts

ELECTRICAL ENGINEER
Op anderhalf jaar tijd een zonnewagen bouwen met twintig studenten is een uitdaging die ik waarschijnlijk nooit meer ga tegenkomen. Dit avontuur zal een onvergetelijke ervaring zijn en van mij een betere ingenieur maken. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het zonnepaneel. Dit...

Lees meer

Bram Everts

ELECTRICAL ENGINEER
Met een team van 20 gemotiveerde ingenieursstudenten zijn we begonnen aan de uitdaging van ons leven. Samen met Nelis en Louis ben ik verantwoordelijk voor de High Voltage van de zonnewagen. Praktisch omvat dit alles van het inkomend vermogen van het zonnepaneel tot de opslag van...

Lees meer

Thomas Danckaert

AERODYNAMICS ENGINEER
Het ontwerpen van een winnende zonnewagen in een beperkte tijd is alleen mogelijk wanneer het tekenen en simuleren op een efficiënte manier gebeurt. Ik hoop deze efficiëntie te verhogen door gebruik te maken van mijn IT-kennis die ik verwierf tijdens mijn studies als Industrieel...

Lees meer

Emmerick Vandervelpen

AERODYNAMICS ENGINEER
Na mijn studies als industrieel ingenieur elektromechanica, heb ik de eer om deel uit te maken van dit prachtige project. Het mooie aan het Solar Team is dat het zowel de kans biedt om praktische ervaring op te doen, als om je theoretische kennis verder uit te bereiden. Zo kom je in...

Lees meer

Joachim Uten

AERODYNAMICS ENGINEER
Mijn interesse in aerodynamica ontstond uit verschillende persoonlijke ervaringen zelfs voor het Solar Team in beeld kwam. Al zes jaar lang beoefen ik in mijn vrije tijd downhill longboarden, waarbij de aerodynamica een belangrijke rol speelt aangezien de houding van de skater...

Lees meer

Dries Ketelslegers

RACE STRATEGIST
Na de uitdagende 3000 km van Darwin naar Adelaide op het hoogste schavotje van de Bridgestone World Solar Challenge 2019 staan, dat is het doel! Als strateeg is het mijn verantwoordelijkheid om de ontworpen wagen te transformeren naar een rasechte prijzenpakker om zo van deze droom...

Lees meer

Robin Paenen

MECHANICAL ENGINEER
Als masterstudent Industrieel Ingenieur Elektromechanica draag ik bij aan het team als mechanisch ingenieur. Dit houdt in dat mijn twee collega's en ik ons vooral zullen focussen op het ontwerpen, produceren, assembleren en testen van de remmen, de ophanging en de stuurinrichting van...

Lees meer

Pieter Sannen

MECHANICAL ENGINEER
Mijn interesse voor techniek is er al van kinds af: dit is gegroeid uit vele technische hobby’s zoals vliegtuigen op afstandsbediening, zeepkisten bouwen en motorrijden, om er enkele op te noemen. Ook na mijn studies van industrieel ingenieur elektromechanica blijf ik nieuwsgierig...

Lees meer

Joachim Verschueren

MECHANICAL ENGINEER
Toen ik begon aan mijn master automotive engineering had ik van een ding spijt: te veel van wat ik gestudeerd heb, was te theoretisch naar mijn zin. Ik zie mijn functie als mechanisch ingenieur in het Punch Powertrain Solar Team als de uitgelezen kans om mijn theoretische kennis te...

Lees meer
Webshop by