10 januari 2019

What's next?

2018 was een jaar van grote veranderingen. Na de derde plaats in de Bridgestone World Solar Challenge in oktober van 2017 begon het zevende Belgische Solar Team met de rekruteringen van hun opvolging. Een team van 20 ingenieursstudenten werd geselecteerd en begon in juli van 2018 als het achtste Belgische Solar Team.

De eerste maanden viel er enorm veel bij te leren, zowel op technisch vlak als op vlak van soft skills. Zes maanden vlogen voorbij. Ondertussen komt het einde van de Design Fase dichterbij en wordt het ontwerp van de achtste zonnewagen steeds duidelijker: hopelijk wordt dit de beste Belgische zonnewagen ooit!

We nodigen jullie uit om samen met ons terug te blikken op deze laatste zes maanden.

TEAMBUILDING

Wanneer we in juli vorig jaar begonnen aan ons avontuur waren we nog een volledig nieuw team. Sommigen hadden ooit wel eens een les samen, maar over het algemeen kenden we elkaar niet. Net omdat we de volgende 15 maanden bijna elke dag samen zouden doorbrengen, was het enorm belangrijk om een sterk team op te bouwen. Om van collega's naar vrienden te evolueren zijn we gaan kajakken in de zomer, hebben we onze skills getoond op de karting baan en zijn we van tijd tot tijd eens samen een pintje (of twee) gaan drinken.

WORK HARD, PLAY ...

Team meetings, topic meetings, brainstorm meetings,... Veel van onze avonden hebben we doorgebracht in de vergaderzaal op kantoor. We bespraken onze nieuwe teamstrategie, de begroting van het komende jaar en hoe de efficiëntie nog hoger kon, zowel die van het team als die van de wagen. Vaak hebben we ook vergaderingen georganiseerd met Solar Team alumni; zo konden we leden van vroegere Solar Teams updates geven over onze vooruitgang, maar kregen zij ook de kans om feedback te geven. Het is dan ook overbodig om elke twee jaar het wiel opnieuw uit te vinden.

AERODYNAMICA

Aerodynamica, ook gekend als de invloed van de luchtweerstand, heeft een enorme impact op de efficiëntie van een zonnewagen. Denk maar aan een Formule 1-wagen: elke kromming, elke opening en elke sticker moet geëvalueerd en gesimuleerd worden om de invloed op de zonnewagen te berekenen. 
Een team van drie heeft de laatste zes maanden non-stop gewerkt om de befaamde "Aerodynamica Deadline" te halen en zo de meest optimale vorm van de zonnewagen te ontwerpen. Met een dieet bestaande uit lasagna's & afhaalpizza's en het overslaan van vele uren slaap, hebben ze uiteindelijk meer dan 900 verschillende wagens gesimuleerd en zo de vorm van de achtste zonnewagen gekozen.

PRODUCTIE

Met het einde van de Design Fase in zicht komen we steeds dichter bij de start van de Productie Fase. Hierbij verplaatsen we ons naar onze productie-partner, Indupol, om de afzonderlijke onderdelen van de volgende zonne-wagen te produceren. De voorbije weken zijn we druk bezig geweest met het testen van nieuwe technieken, harsen en materialen om de volgende zonnewagen steviger en lichter te maken dan haar voorgangers.

ENERGIE

Een zonnewagen kan dan wel de meest efficiënte vorm en de beste ophanging hebben; zonder batterij, zonnepaneel en motor zal de wagen niet rijden. Ons energie-departement is hard aan het werk om te zorgen dat alles van kleine elektronica en software tot motor, zonnepaneel en batterij feilloos werken tegen de race.

BUILDING A NETWORK

Technische ontwikkelingen en innovaties vormen een groot deel van de uitdaging, maar wat speelt er zich nog af achter de schermen? Een begroting, perscontacten, logistieke uitdagingen, ...
Ons marketingdepartement is de voorbije maanden hard aan het werk geweest om duurzame contacten te leggen met nieuwe én oude bedrijven, om het verhaal rond de achtste zonnewagen op te bouwen en de tocht naar Australië voor te bereiden.

Zin in meer? Op zoek naar updates over onze voorbereidingen voor Australië of beelden van behind the scenes? Volg ons dan zeker op onze sociale media: LinkedInTwitterFacebook and Instagram.

Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x