24 september 2019

Testen & voetballen

Testen op de landingsbaan

Na een succesvolle eerste testdag vertrokken we al bijna direct naar de volgende. Voor de race proberen we veel kilometers af te leggen met de BluePoint, om zeker te zijn dat elk nieuw onderdeel in de wagen werkt en goed gemonteerd is. Tussen elke testdag hebben we steeds twee dagen tijd voor onderhoud aan de wagen en het verbeteren van onderdelen.
Het testen van de BluePoint kan nog niet op de openbare weg, aangezien ze eerst nog gekeurd moet worden en dit pas kan vanaf 1 oktober. Om toch te kunnen testen voor 1 oktober gingen we op zoek naar een testcircuit dat lang genoeg is om de zonnewagen op snelheid te krijgen. Zo kwamen we terecht bij de MKT landingsbaan. De enige hindernis waren de kiezels op het wegdek: na een grondige kuisbeurt met een industrieel veegmachine, was de baan klaar voor de BluePoint! Ondanks dat we enkele keren oog in oog stonden met een helikopter of de baan vlug moesten ontruimen voor een aankomend vliegtuig, verliepen de eerste testdagen alvast vlekkeloos.


De MKT landingsbaan is de tweede meest gebruikte landingsbaan in the Northern Territory. Tijdens het testen moesten we regelmatig de baan vrijmaken voor vliegtuigen en helikopters.  


Op de landingsbaan testen we niet enkel of de BluePoint goed rijdt, maar oefenen we ook controle stops. Controle stops zijn verplichte checkpoints tijdens de race waar we 30 minuten moeten stilstaan en de wagen niet mogen aanraken, maar wel het paneel richting de zon kunnen kantelen om extra zonne-energie binnen te halen.


World Solar Cup

Zaterdag nodigden we drie van de vier Nederlandse solar teams uit voor ons tweejaarlijks voetbaltoernooi. Solar Team Eindhoven, Vattenfall Solar Team en Solar Team Twente namen deel aan de fameuze World Solar Cup, Top Dutch Solar Racing kon er niet bij zijn omdat ze nog in het zuiden van Australië verbleven. Na winst tegen onze concurrenten uit Delft en Twente en verlies tegen Eindhoven, stootten we door tot de finale tegen Eindhoven. Na 20 minuten voetballen gingen de verlengingen in wegens een gelijkstand (3-3). 10 minuten in de verlengingen maakte Bram het verlossende doelpunt dankzij een mooie voorzet van Dries.


Week 3 in Australië

In de volle zon wordt het tot wel 45°C in de zonnewagen. Om de piloten hierop voor te bereiden, zetten Nelis en Inge zich vaak voor een aantal uur in het busje zonder airco in de zon.
Vorige zondag zijn we de start van de race gaan verkennen in centrum Darwin.
Wegens een avondmeeting hadden we geen tijd om eten te koken, dus hebben we pizza besteld voor het hele team. Uitzonderlijk waren er ook frisse Stella's!
Voor onze race-oefening van vorige week gingen we controlestops oefenen. Omdat de zonnewagen nog niet gekeurd was voor de weg, hebben we dan maar een van onze busjes ingeschakeld als "fake zonnewagen".



Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x