Infinite

Innovate Today, Inspire Tomorrow

Met trots presenteren we u de Infinite, de tiende Belgische zonnewagen van het Innoptus Solar Team. Met een groep van 20 ingenieursstudenten hebben we een jaar lang full-time gewerkt aan het ontwerp en de bouw van deze wagen. Het is tevens de meest aerodynamische zonnewagen gebouwd in de geschiedenis van het Solar Team en bevat een state-of-the-art batterijpakket en een ultra-efficiënte motor. Beide componenten werden in-house geproduceerd. Hiermee zal het team hun wereldtitel in Australië gaan verdedigen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge van 22 tot 29 oktober.

EIGENSCHAPPEN

DIMENSIES5m x 1,187m x 0,909m (zonder wielen)
AANTAL WIELEN3 wielen (twee vooraan, één achteraan)
TOPSNELHEID170 km/u
GEWICHT160 kg zonder piloot
BATTERIJ900 km autonomie (Brussel tot zuiden van Frankrijk)
MOTORZelfontworpen motor met piekefficiëntie van 98,3%
ZONNEPANEEL4m², 257 siliciumcellen, goed voor 1250 W
STRUCTUURUltralichte en stijve koolstofvezelstructuur
REMMENRegeneratieve en mechanische remmen


ENERGIE

Dankzij ons zelf ontworpen batterijpakket, kan de zonnewagen maar liefst 900 kilometer rijden zonder het gebruik van zonne-energie, wat te vergelijken valt met de afstand van Brussel tot het zuiden van Frankrijk in vogelvlucht. Verder is onze elektromotor, genaamd Athena, zelf ontworpen en beter dan de elektromotoren die op de markt verkrijgbaar zijn. Zo hebben we een motor ontworpen die een piekefficiëntie heeft van 98,3%, wat 2% meer is dan die van de autoproducent Tesla en 40% meer dan een klassieke verbrandingsmotor.

MECHANICA

Dit jaar is er hard ingezet op het zo licht mogelijk maken van elke mechanische component zonder in te boeten op betrouwbaarheid. Daarnaast werd er op de millimeter berekend wat de optimale ligging is van elke laag koolstofvezel die gebruikt wordt om de buitenkant van de wagen te maken. 

De Infinite is de smalste Belgische zonnewagen ooit en gestroomlijnder dan al haar voorgangers. Hierdoor verbruikt de wagen minder energie, waardoor er tijdens de wedstrijd sneller gereden kan worden.

De teamleden werkten eveneens aan een innovatief ontwerp voor een vin. Dat is een vleugelprofiel, staande op de cockpit van de wagen en wordt uitgeklapt bij zijwind. Hierdoor kan de wagen zeilen door de wind en verbruikt ze tot vier keer minder energie. Het is de eerste keer dat de vin wordt ingezet in Australië en een significant competitief voordeel kan opleveren voor het team.

MEDIA


Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x