3 juli 2019

Belgisch Solar Team stelt trots de BluePoint voor

Op woensdag 3 juli 2019 stelden wij onze splinternieuwe zonnewagen voor. Op exact één jaar tijd ontwierpen, produceerden en assembleerden we de wagen, volledig aangedreven wordt door zonne-energie. Voor het ontwerp van de achtste zonnewagen gingen we als team tot het uiterste, waardoor deze nog kleiner is dan haar voorganger Punch 2. In oktober nemen we met de nieuwe wagen deel aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië, waar we mikken op de eerste plaats.



(* Tijdens de hele race van 3000 kilometer door Australië zal het verbruik van de BluePoint volgens de berekeningen equivalent zijn aan 7 liter diesel.)  


Efficiënt en vernieuwend

De BluePoint is de achtste Belgische zonnewagen en is ook meteen de meest aerodynamische wagen van België. Om de luchtweerstand zo laag te krijgen, hebben we zes maanden lang de vorm van de wagen verbeterd. 

“We zijn trots op het resultaat dat we bereikt hebben. Tijdens de hele race van 3000 kilometer door Australië zal het verbruik van de BluePoint volgens de berekeningen equivalent zijn aan 7 liter diesel”, aldus Emmerick Vandervelpen, aerodynamisch ingenieur in het Agoria Solar Team.

Buiten de verbeteringen op aerodynamisch vlak, zijn er ook enkele andere innovaties in de BluePoint. Het is bijvoorbeeld de allereerste keer dat we het zonnepaneel zelf ontwikkelen. In het verleden kochten we dit altijd aan bij een partner. Door het paneel zelf te maken, hebben we meer controle over het productieproces en is er meer ruimte voor verbetering. Dit jaar selecteren we zelf de geschikte zonnecellen, verbinden we deze met elkaar en omhullen we de cellen met een beschermende laag. De zonnecellen zijn enorm breekbaar waardoor dit een zeer moeilijk proces is. 

Nelis Geurts, verantwoordelijke voor het zonnepaneel in het team: “De zonnecellen zijn heel wat efficiënter dan diegenen die je ziet liggen op de daken in uw straat. Ze worden ook gebruikt op satellieten en kosten in totaal evenveel als een Lamborghini.”

Blijven verbeteren

Bij het ontwerp van de nieuwe zonnewagen zijn we tot het uiterste gegaan. Met een oppervlakte van 2,6 m² is het zonnepaneel van de BluePoint even groot als dat van haar voorganger, de Punch 2. Toch is de nieuwe wagen smaller waardoor de luchtweerstand lager is maar er ook minder plaats is voor de mechanische componenten. Zo is de ruimte tussen de wielen en de carrosserie van de wagen op bepaalde plaatsen slechts enkele millimeters. Ook de piloot heeft minder bewegingsruimte. 

“Om onnodige plaatsverspilling tegen te gaan is de wagen letterlijk op mijn maat gemaakt. Mijn heupen en schouders passen er perfect in”, zegt Inge Habets, pilote van het Solar Team.

Wereldkampioenschap in Australië

Op 13 oktober staan wij met het hele team aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge. Dit is het wereldkampioenschap voor zonnewagens waarin we met de BluePoint 3021 kilometer dwars door de Australische woestijn zullen rijden. Met 53 teams van over de hele wereld is er deze editie een recordaantal inschrijvingen. We zijn vastberaden om als eerste over de finishlijn te rijden. Door de derde plaats in 2017 en de eerste plaats in de meest extreme race voor zonnewagens in Chili vorig jaar, is onze ambitie enkel gegroeid. 

"Heel het team heeft één jaar lang alles gegeven. We zijn nu helemaal klaar voor het wereldkampioenschap en mikken op de eerste plaats in Australië", aldus Willem-Jan Claes, teamleider van het Agoria Solar Team.


Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x