Punch 2
Inspirerende innovatie
De stoot 2 is de zevende Belgische zonnewagen en werd gebouwd tussen 2016 en 2018. De auto werd gebouwd voor de Bridgestone World Solar Challenge van 2017 waar hij derde werd. De raceorganisatie kende de auto bovendien de Innovatieprijs toe, dankzij het innovatieve systeem waarmee de auto ‘op de wind kan varen’.
In oktober 2018 nam de Punch 2 deel aan de Carrera Solar Atacama , waar hij als eerste eindigde - de allereerste raceoverwinning in de geschiedenis van ons team - en de Spirit of the Event-prijs mee naar huis nam.
In 2020 nam de auto ook deel aan de iLumen European Solar Challenge , waar hij als zesde eindigde. Het team nam met twee zonnewagens deel aan de race: de BluePoint eindigde als eerste in de race, wat de derde overwinning op rij was voor het team.
SPECIFICATIES
TOP SNELHEID | 130 km/u |
AANTAL WIELEN | 4 |
ZONNEPANELEN | 2,64 m² Azurspace-cellen met meerdere knooppunten |
MOTOR | Mitsuba-motor met directe aandrijving in het wiel |
LICHAAM | TEI-koolstofvezel |
OPONTHOUD | Dubbele wensbeen |
STUUR | Vierwielbesturing met systeem om aan de wind te varen |
REMMEN | Regeneratief en mechanisch remmen |
PUNCHIE ROO
De mascotte van de auto, genaamd Punchie Roo , staat op de voorwieldoppen. Het is een groene kangoeroe met blauwe bokshandschoenen, geïnspireerd op de Australische Boxing Kangaroo-vlag. Het is vernoemd naar de vorige bijnaam van het team, " the punchies ", naar de toenmalige teamnaam, Punch Powertrain Solar Team. Voor de Carrera Solar Atacama-race was Punchie Roo ook te zien op de teamshirts met een chilipeper, aangezien het land Chili de locatie was voor de race.
STUUR
De Punch 2 heeft een uniek stuurmechanisme, waarmee de auto ‘op de wind kan varen’, ontwikkeld door het Belgische Solar Team. Dankzij deze innovatie kan de zonneauto tijdens het rijden zijn neus dynamisch naar de wind draaien, om de instabiliteit en luchtwrijving veroorzaakt door zijwind te verminderen. In de Bridgestone World Solar Challenge van 2017 won de auto de Innovatieprijs voor deze technologie. In de daaropvolgende race in 2019 hadden een handvol teams het systeem ook in hun nieuwe zonnewagens geïmplementeerd.
VIERWIEL STUUR
ZEILEN OP DE WIND